Fayl:Kandovan 20180714 16.jpg

Faylın orijinalı(1.000 × 666 piksel, fayl həcmi: 284 KB, MIME növü: image/jpeg)

Bu fayl "Vikimedia Commons"dadır
və digər layihələrdə istifadə edilə bilər.
təsvir səhifəsi
təsvir səhifəsi
Faylın təsvir səhifəsinə get

Xülasə

İzah
فارسی: روستای صخره ای کندوان

این روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر تبریز قرار دارد. در واقع، روستای کندوان یکی از روستاهای دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو محسوب می‌شود.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که عمده شهرت خود را مرهون خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل صخره‌های سنگی کنده شده‌اند. روستای کندوان در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه‌ سهند و سایر کوه‌های آتشفشانی منطقه طی هزاران سال در یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان به وجود آمده است؛ مواد مذاب و گدازه‌های حاصل از فعالیت کوه‌های آتشفشانی به بیرون پرتاب شده و در طول سال‌ها روی هم انباشته شده‌اند.وجه تسمیه روستای کندوان به دلیل خانه‌هایی است که در دل صخره‌های بومی قرار دارند و شیوه معماری به کار رفته در ساخت آن‌ها سبک بومی و صخره‌ای است. در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و... حضور نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ ایجاد می‌شود. در واقع، این سبک معماری، نمونه‌ای از جدال انسان با طبیعت بر سر تصاحب صخره‌های طبیعی است. این روستا به دلیلمعماری و بافت خاص خود در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.تاریخچه ی سکونت در این روستا به قرن هفتم هجری می رسد. در آن دوران، مردم روستای حیله ور که در ۲ کیلومتری غرب کندوان زندگی می کرده اند، تصمیم می گیرند تا از چنگال مغول ها در امان بمانند و به همین دلیل به دشت کنار یعنی کندان می روند. آن ها کم کم شروع به کندن روستا با دست می کنند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و این چنین می شود که سکونت در روستای کندوان آغاز می شود.به هنگام بازدید از روستای کندوان و مشاهده کران‌ها، اولین تصویری که به ذهن خطور می‌کند، شباهت این صخره‌ها به کندوهای عسل است؛ این در حالی است که عسل یکی از مهم‌ترین سوغات‌های کندوان است. خشکبار نیز یکی دیگر از سوغات خطه آذربایجان است که برکت آب و هوای مناسب در اکثر مناطق استان محصولات خشکبار با کیفیت عالی عرضه می‌شوند. در صورت سفر به کندوان در فصل تابستان می‌توان از میوه‌های درختان پربار منطقه مانند زردآلو، آلبالو و... نیز بهره‌مند شد.
Tarix
Mənbə https://www.mehrnews.com/photo/4345896/
Müəllif Milad Rafat

Lisenziya

This is a file from the Mehrnews.com website, which states in its footer, "All Content by Mehr News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License."

This image may have previously contained a watermark, which has been removed from the image and its author and source attributed in the file page description instead. To use this image, ensure that you comply with its licensing conditions and attribute the original author appropriately.
w:az:Creative Commons
istinad
This file is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International license.
İstinad: Mehr News Agency
Azadsınız:
  • paylaşmaq – əsəri köçürmək, paylamaq və ötürmək üçün
  • remiks etmək – əsəri adaptasiya etmək
Aşağıdakı şərtlərə riayət etməklə:
  • istinad – Müvafiq kredit verməlisiniz, lisenziyaya bir keçid verməlisiniz və dəyişikliklərin olub olmadığını bildirməlisiniz. Bunu hər hansı bir ağlabatan şəkildə edə bilərsiniz, ancaq lisenziyalaşdırıcının sizi və ya istifadənizi təsdiqləməsini təklif edən bir şəkildə deyil.
This file, which was originally posted to https://www.mehrnews.com/photo/4345896/, was reviewed on 18 January 2019 by reviewer 1989, who confirmed that it was available there under the stated license on that date.

Captions

Add a one-line explanation of what this file represents

Items portrayed in this file

təsvir edir

copyrighted ingilis

14 iyul 2018

MIME type ingilis

image/jpeg

Faylın tarixçəsi

Faylın əvvəlki versiyasını görmək üçün gün/tarix bölməsindəki tarixlərə klikləyin.

Tarix/VaxtKiçik şəkilÖlçülərİstifadəçiŞərh
indiki03:10, 18 yanvar 201903:10, 18 yanvar 2019 tarixindəki versiyanın kiçildilmiş görüntüsü1.000 × 666 (284 KB)HanoozUser created page with UploadWizard

Aşağıdakı səhifə bu faylı istifadə edir:

Metaməlumatlar